Evolutia mijloacelor de transport terestre: De la inventia rotii, pana la trenurile cu levitatie magnetica

Transportul pe uscat a fost, este si va fi una dintre cele mai importante aspecte ale vietii umane, avand in spate o istorie de mii de ani. Inventia rotii, insa, a reprezentat primul pas catre evolutia transportului terestru asa cum este cunoscut in ziua de astazi. De la caruta, pana la trenul Maglev, afla in acest articol tot ce trebuie sa stii despre istoria deplasarii pe uscat!

  1. Istoria transporturilor pe uscat

1.1. Istoria transporturilor din Antichitate

1.2. Istoria transporturilor din Evul Mediu

1.3. Istoria transporturilor dupa Epoca Industriala

1.4. Evolutia transporturilor in Romania 

  1. Evolutia mijloacelor de transport high-tech 

1. Istoria transporturilor pe uscat

Un om ar putea calatori pe propriile picioare cam 5 kilometri pe ora. In ciuda flexibilitatii structurii lor fizice, oamenii au gasit in diverse animalele buni inlocuitori, care sa ii ajute la transport – caii, elefantii, magarii si camilele au fost primele si cele mai la indemana in istoria transporturilor de-a lungul timpului. Insa inventia unei simple roti a schimbat complet cursul istoriei!

1.1. Istoria transporturilor din Antichitate

Cu mii de ani in urma, egiptenii foloseau un instrument asemanator saniei pentru a transporta blocuri imense de piatra, insa momentul care avea sa schimbe cursul istoriei a fost cel in care roata a fost pentru prima data utilizata. Cele mai vechi exemple de roti se gasesc in Mesopotamia si dateaza din mileniul IV i.E.n.

Cea mai mare transformare in evolutia mijloacelor de transport a avut loc odata cu construirea drumurilor de catre romani. Pe strazile Imperiului circulau peste 20 de tipuri diferite de vehicule, de la carpentumul cu doua roti, care era foarte rapid si usor, pana la carruca cu patru roti, care putea transporta intreaga familie.

1.2. Istoria transporturilor din Evul Mediu

Sistemul de drumuri si poduri interconectate construite de romani s-a prabusit odata cu caderea Imperiului. Asadar, Evul Mediu a regresat din acest punct de vedere, drumurile devenind, in timp, ruine. Insa in epoca Renasterii (secolul XVI), carutele cu roti au devenit populare, deci construirea drumurilor noi devine din nou o necesitate. 

Aristocratii si persoanele din paturile socio-economice superioare calatoreau ocazional in vagoane echilibrata pe doi stalpi atasati la doi cai antrenati sa mearga cu aceeasi viteza. Cea mai populara metoda de deplasare era, insa, transportul maritim, care constituia baza comertului intre tari si continente. 

1.3. Istoria transporturilor dupa Epoca Industriala

Principalele mijloace de transport din timpul epocii Industriale erau vapoarele pe aburi si trenurile pe carbuni. La sfarsitul secolului al XVIII-lea, insa, datorita unui interes ridicat pentru tehnologie si dezvoltare, marile puteri ale lumii au devenit mult mai implicate in dezvoltarea transportului terestru. Scotianul John Loudon McAdam, de pilda, a fost cel care a proiectat primele autostrazi moderne, folosind materiale sustenabile si economice din macadam. 

In 1901, cand Daimler a lansat primul model Mercedes, a luat nastere primul automobil modern, in adevaratul sens al cuvantului. Motorul sau de treizeci si cinci de cai putere cantarea doar 14 kg si atingea o viteza maxima de cincizeci si trei de mile pe ora. Desi autovehiculul avea sa aiba cel mai mare impact in SUA, initial a fost perfectionat in Germania si Franta, de inventatori precum Karl Benz, Nicolaus Otto si Emile Levassor. 

In ceea ce priveste transportul rutier de marfuri, primul camion cu motor a fost construit in 1896, tot de catre pionierul german al automobilelor, Gottlieb Daimler. Camionul respectiv avea un motor de patru cai putere. Compania a produs, de asemenea si prima motocicleta din lume.

1.4. Evolutia transporturilor in Romania

In 1871 se lanseaza prima linie de transport in comun – tramvaiul tras de cai, care putea gazdui 12 pasageri. Cunoscut drept Tramcar, vehiculul pornea de la Gara de Nord si strabatea strazile orasului pana la Piata Obor. In ceea ce priveste transportul feroviar, prima linie de cale ferata construita pe teritoriul Romaniei a fost pusa in circulatie in 1854, pe traseul Oravita – Bazias (62,5 km).

Din 1911, au fost introduse omnibuzele Fiat cu ardere interna, care circulau din Bucuresti catre Sinaia sau Calimanesti. Dupa al doilea Razboi Mondial, a fost construita la Brasov o fabrica de autocamioane care a pus in circulatie, pana acum doua decenii, peste 700.000 de masini. 

Pana la lansarea modelului Dacia 1100, in 1968, Romania nu a avut productie proprie de automobile. Dupa Revolutie, in 1995, apare prima masina produsa integral de ingineri romani – Dacia Nova. Intrarea modelului Logan pe piata, in 2004, marcheaza momentul modernizarii marcii. De atunci, Dacia a mai lansat doua modele – Sandero si Sandero Stepway. 

2. Evolutia mijloacelor de transport high-tech

Istoria mijloacelor de transport high-tech incepe cu prima masina electrica, care a fost inventata in jurul anului 1890, de catre americanul William Morrison si care putea atinge viteza maxima de 22 de kilometri pe ora. Insa popularitatea motoarelor electrice a fost diminuata de lansarea primului model pe benzina, Ford T, in 1908. Motorul electric revine in atentia consumatorilor abia in 1997, cand Toyota lanseaza Prius. In prezent, majoritatea producatorilor de autovehicule si autocamioane a lansat deja un model hibrid sau electric.

Un alt mijloc de transport de ultima generatie este trenul Maglev, care a fost inventat de britanicul Eric Laithwaite, in 1984.  Acest tren utilizeaza electromagneti pentru a levita deasupra sinelor si pentru a oferi propulsie, ceea ce elimina frictiunea cauzata de rotile de metal ale trenurilor conventionale. 

Mai mult, progresele rapide in tehnologiile informatice au accelerat proiectarea si productia de masini autonome, insa siguranta ramane inca o preocupare majora – majoritatea acestor vehicule pot naviga si monitoriza singure mediul, dar necesita, totusi, un sofer uman.

Mijloacele de transport terestre s-au schimbat considerabil de-a lungul istoriei, iar inovatiile nu intarzie sa apara de la an la an. Potrivit tendintelor, in viitorul apropiat oamenii vor avea ocazia sa se deplaseze cu masini fara sofer sau chiar sa mearga in spatiu! Insa pana sa ajunga real un astfel de scenariu SF, automobilul, de preferat electric si transportul in comun raman unele dintre cele mai populare modalitati de a calatori, deoarece sunt la indemana, rapide si sustenabile!

Surse foto: Shutterstock.com