Lantul de Aprovizionare - Lucrator analizand containere

Lantul de aprovizionare – de la materie prima, la produs pentru consumator

Managementul aprovizionarii reprezinta una dintre cele mai importante arii pentru o companie care isi doreste sa fie profitabila. Transportul intern si international al marfurilor trebuie sa decurga fara impedimente pentru a asigura cresterea profitului, pastrarea imaginii brandului si satisfactia consumatorilor.

Fie ca este vorba de o companie din sectorul IT&C, fie ca este vorba de o companie din sectorul industriei medicale, cei mai competenti angajati trebuie sa se ocupe de managementul lantului de aprovizionare. Doar astfel poate fi asigurata buna functionare a acestuia.

Cuprins

Intelegerea managementului aprovizionarii
1.1. Functionarea managementului lantului de aprovizionare
Probleme care pot aparea in managementul lantului de aprovizionare-livrare
2.1 Rezolvarea problemelor la nivelul managementului lantului logistic
Eficientizarea gestionarii lantului de aprovizionare

1. Intelegerea managementului aprovizionarii

Intotdeauna e necesar ca managementul sa aiba un plan bine pus la punct in ceea ce priveste productia si aprovizionarea. Trebuie sa monitorizeze indeaproape activitatile pentru a se asigura ca totul functioneaza eficient. Lantul de aprovizionare presupune atat procesul de productie, cat si pe cel de distributie si obtinerea materiilor prime.

1.1. Functionarea managementului lantului de aprovizionare

Managementul aprovizionarii presupune:

selectarea furnizorilor
incheierea contractelor
evaluarea periodica a rezultatelor
interpretarea datelor obtinute

Relatia cu clientul este compusa din cinci elemente care formeaza activitatea de logistica, distributie si lantul de aprovizionare:

furnizor
aprovizionare
productie
transportul stocurilor
client

Distributia este formata doar din transportul stocurilor. Logistica este formata din aprovizionare, productie si transportul stocurilor. Astfel, logistica implica si distributia. Lantul de aprovizionare sau logistica globala cuprinde furnizorul, aprovizionarea, productia si transportul stocurilor. Poate fi observat faptul ca lantul de aprovizionare este cel mai complex proces, el cuprinzand toate celelalte activitati.

In ceea ce priveste aprovizionarea, compania trebuie sa stie care este necesarul de materii prime, combustibil si energie. Apoi, ea va decide daca le va achizitiona din tara sau din afara tarii. Trebuie selectati furnizorii, in functie criterii precum:

reputatia in ceea ce priveste calitatea marfii
performanta si conditiile de livrare
preturile

Furnizorii alesi pentru aprovizionare trebuie sa fie de incredere. Este necesar ca ei sa respecte conditiile firmei si sa se conformeze cerintelor acesteia. In cazul in care un furnizor nu respecta contractul si nu se conformeaza cerintelor, va fi inlocuit. Relatia cu furnizorii trebuie la randul ei monitorizata si evaluata constant pentru a observa care sunt ariile care pot fi imbunatatite.

managementul lantului de aprovizionare-livrare

2. Probleme care pot aparea in managementul lantului de aprovizionare-livrare

Blocajele intr-un anumit punct al lantului de aprovizionare-livrare sunt intalnite adesea. Ele pot duce la:

deteriorarea marfii
cresterea costurilor de productie si livrare
scaderea productivitatii
intarzierea livrarii
daune imaginii brandului

2.1. Rezolvarea problemelor la nivelul managementului lantului logistic

Pentru a ocoli aceste repercusiuni, specialistii recomanda alegerea unei companii care ofera servicii complete – de la formalitatile vamale, la logistica.
O diferenta intre companiile de succes si cele care nu vor supravietui o perioada indelungata de timp este politica de retur. Managerii lantului de aprovizionare trebuie sa se asigure ca exista o retea prin care pot primi produsele defecte inapoi de la clienti. Mai mult decat atat, trebuie asigurat un departament de relatii cu clientii prin care compania sa ofere suport celor care au intampinat probleme cu produsele primite.

Eficientizarea gestionarii lantului de aprovizionare

3. Eficientizarea gestionarii lantului de aprovizionare

Pentru ca o firma sa poata prospera in climatul pietei de astazi, ea trebuie sa se asigure ca aprovizionarea si livrarea functioneaza optim si nu exista blocaje. Cu alte cuvinte, lantul de aprovizionare-livrare trebuie gestionat cu mare atentie.

Pentru ca lantul logistic sa fie unul eficient si sa nu aduca pagube brandului, este necesara evaluarea periodica a rezultatelor operationale si financiare. Dupa ce evaluarea a fost facuta, trebuie analizate datele si luate masuri in zonele care pot fi imbunatatite.

Lantul de aprovizionare poate fi optimizat prin:

stransa legatura cu furnizorii
gasirea echilibrului dintre costurile materiale si transportul bunurilor
eficientizarea etapei de fabricatie

Fie ca o companie alege o retea de transport aerian, fie ca alege o retea de transport maritim, trebuie sa tina cont de caracteristice materialelor pe care le transporta si gradul de perisabilitate. In functie de tipul companiei si al produselor, se pot alege cai de livrare diferite, pentru a asigura fluiditatea calatoriei.
Este obligatoriu ca gestionarea lantului de aprovizionare sa creeze valoare pentru client, sa ii ofere servicii de calitate si sa se asigure ca produsele vor ajunge la termenul stabilit. Asadar, toate activitatile care tin de lantul de aprovizionare, de la furnizori, la productie si transportul spre clientul final trebuie sa fie coordonate.

Sursa foto: storyblocks.com