Trasabilitatea: ce reprezinta si cum poate determina gestionarea de produse?

Industriile care lucreaza cu volume mari de produse au nevoie de o gestionare cat mai buna, deoarece evidenta cantitatilor este esentiala.

De exemplu, industria alimentara este una dintre cele mai complicate industrii, deoarece joaca un rol esential pentru bunastarea unei comunitati, dar este folosita si ca un element comercial pentru import sau export intre state. In acelasi timp, aceasta necesita si o atentie deosebita, deoarece trebuie asigurat cel mai inalt nivel de calitate, fiind vorba de alimente care ajung la oameni pentru consum propriu. In caz contrar, gestionarea defectuoasa a alimentelor poate duce la probleme de sanatate chiar si la nivel colectiv.

Chiar daca impactul asupra populatiei este mai redus, exista si alte industrii care necesita o gestionare cat mai exacta. Marfurile in general sau deseurile, indiferent de sursa din care provin, se pot aduna in volume mari si au nevoie de procese, precum transport sigur, evidenta financiara si contabilitate, pentru a se evita pierderi monetare si pentru a asigura o gestiune corecta.

Cuprins:

1.     Ce trebuie stiut despre trasabilitate?

1.1  Ce este trasabilitatea?

1.2  Ce rol are trasabilitatea?

1.3  In ce industrii este necesara trasabilitatea?

1.4  Tipuri de trasabilitate

2.     Cum a aparut si care este cadrul legal in care se desfasoara trasabilitatea?

2.1  Cum a aparut trasabilitatea?

2.2  Cum se face trasabilitatea din punct de vedere legislativ?

2.3  Ce avantaje are trasabilitatea?

3.     Indicatii pentru trasabilitate

3.1  Indicatii pentru producatori si importatori referitoare la trasabilitate

Cuprins:

1.     Ce trebuie stiut despre trasabilitate?

1.1  Ce este trasabilitatea?

1.2  Ce rol are trasabilitatea?

1.3  In ce industrii este necesara trasabilitatea?

1.4  Tipuri de trasabilitate

2.     Cum a aparut si care este cadrul legal in care se desfasoara trasabilitatea?

2.1  Cum a aparut trasabilitatea?

2.2  Cum se face trasabilitatea din punct de vedere legislativ?

2.3  Ce avantaje are trasabilitatea?

3.     Indicatii pentru trasabilitate

3.1  Indicatii pentru producatori si importatori referitoare la trasabilitate

3.2  Identificarea produsului prin trasabilitate

1. Ce trebuie stiut despre trasabilitate?

Trasabilitatea este unul dintre cele mai importante procese de gestiune a companiilor mari, care furnizeaza cantitati industriale de produse de diferite feluri catre un public larg. De multe ori, se intampla ca producatorul sa nu interactioneze direct cu consumatorul final, ci sa fie nevoie de un intermediar (sau mai multi) care sa completeze acest proces comercial. Pentru acest lucru, exista cateva servicii specifice prin care marfa este transportata din depozite catre punctele de vanzare, pentru a ajunge la consumatorul final in conditii de siguranta

1.1 Ce este trasabilitatea?

Conceptul de trasabilitate poate fi definit ca modalitatea prin care un sistem este capabil sa determine istoricul, utilizarea sau localizarea unei entitati comerciale cu ajutorul identificarii inregistrarilor (ISO 9000). De asemenea, pentru semnificatii cu specificitate sporita este valabil ISO 22000.

Atunci cand este vorba de trasabilitatea produselor, aceasta poate reprezenta caracteristica unui sistem de asigurarea a calitatii.

Ca urmare a faptului ca publicul consumator este preocupat de riscurile de sanatate la care se poate supune in cazul alimentelor, trasabilitatea produselor alimentare reprezinta si modalitatea prin care un aliment este identificat si analizat complet pentru a determina componenta exacta, inca de la productie.

1.2 Ce rol are trasabilitatea?

La baza, trasabilitatea are acelasi rol si, anume, acela de a oferi informatii complete atat despre traseul produsului, de la iesirea din depozit pana la cumparatorul final, cat si despre componenta acestuia inca din fabricare. De asemenea, ajuta si la cunoasterea metodei prin care un produs a fost fabricat.

Aceste informatii sunt mai relevante pentru consumator, in functie de industrie. Chiar daca este la fel de importanta, trasabilitatea deseurilor nu are acelasi impact pentru consumator precum cea a produselor alimentare, deoarece riscurile si beneficiile imediate nu sunt aceleasi.

1.3 In ce industrii este necesara trasabilitatea?

Avand in vedere faptul ca trasabilitatea presupune specificarea unor date despre un produs, de la compozitie pana la traseul pe care acesta il urmeaza de la iesirea din depozit, procesul este necesar in orice industrie care lucreaza cu volume mari de produse, care pot avea un impact asupra sigurantei si sanatatii consumatorului final.Cea mai importanta industrie din care trasabilitatea nu poate lipsi este cea alimentara, dar aceasta este esentiala si pentru manevrarea deseurilor sau in industria pieselor auto, de exemplu. In anumite cazuri, trasabilitatea trebuie sa contina informatii despre transportul produselor si poate fi la fel de importanta precum logistica.

1.4 Tipuri de trasabilitate

Trasabilitatea poate fi de mai multe feluri, deoarece bunurile si produsele sunt de diferite tipuri, ceea ce inseamna ca exista moduri de fabricatie si de transport specifice. Printre cele mai cunoscute tipuri de trasabilitate se pot enumera:

–        Trasabilitate inapoi (trasabilitate in amonte), care arata un traseu invers, de la consumatorul final pana la fabricatie;

–        Trasabilitate inainte (trasabilitate in aval), care arata traseul cronologic, crescator, al unui bun comercializat, de la fabricatie pana la consumator;

–        Trasabilitate logistica, ce arata informatiile contabile cum ar fi mentionarea furnizorilor si beneficiarilor sau date despre conformitate cantitativa;

–        Trasabilitate interna, care are informatiile despre operatiile care au avut loc asupra bunurilor, cum ar fi prelucrare sau prezervare;

–        Track and trace (tracking and tracing), care arata locurile in care a stationat un bun in traseul sau comercial, indiferent de scopul stationarii;

trasabilitatea produselor

2. Cum a aparut si care este cadrul legal in care se desfasoara trasabilitatea?

Trasabilitatea produselor nu a fost folosita dintotdeauna, ci a aparut ca urmare a nevoilor de a gestiona si urmari cat mai bine traseul comercial al unui bun, precum si conditiile in care acesta ajunge la consumatorul final. Aceste date sunt esentiale pentru a determina si argumenta calitatea unui produs.

De asemenea, este necesar si un cadru legal in care sa se desfasoare trasabilitatea, astfel incat toate entitatile comerciale implicate sa respecte anumite prevederi prin care sa se asigure siguranta bunurilor si a consumatorilor.

2.1 Cum a aparut trasabilitatea?

Procesul de trasabilitate a aparut ca urmare a nevoii de informare a consumatorului pentru produsul achizitionat. In acelasi timp, reprezinta si o dovada de responsabilitate a producatorului pentru protectia consumatorului sau, oferindu-i acestuia transparenta totala asupra bunurilor comercializate.

Astfel, protectia consumatorului si responsabilizarea producatorului au devenit aspecte cheie care pot plasa o entitate comerciala intr-o pozitie de top, mai ales daca aceasta activeaza intr-o piata libera, bazata pe competitie.

La ora actuala, trasabilitatea este esentiala in a determina nivelul calitativ al produselor si care poate imbunatati sau afecta imaginea producatorului.

2.2 Cum se face trasabilitatea din punct de vedere legislativ?

Trasabilitea trebuie sa respecte anumite indicatii legislative. In caz contrar, producatorul sau alte entitati comerciale implicate in gestionarea bunurilor sunt sanctionate.

Normele legislative privind trasabilitatea depind de tara. In cadrul statelor din Uniunea Europeana, normele trebuie sa se alinieze la cadrul normativ european specific. Acestea sunt:

–        Directiva (CE) 2001/95 privind Siguranta Generala a Produselor intrata in vigoare la 15 ianuarie 2004;

–        Regulamentul (CE) nr. 178/2002, referitor la Legea Generala a Alimentelor intrat in vigoare la 1 ianuarie 2005;La nivel national, respectarea normelor si sanctionarea nerespectarii lor este sarcina autoritatilor nationale din domeniu, cum ar fi Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor.

2.3 Ce avantaje are trasabilitatea?

Procesul de trasabilitate este obligatoriu pentru a tine o evidenta comerciala asupra bunurilor, dar si pentru ca prezinta o serie de avantaje.

In primul rand, aceasta ajuta la identificarea loturilor de produse, ceea ce asigura un nivel calitativ superior acestor bunuri. In plus, ajuta si la gestionarea datelor la care expira produsele, un proces numit seralizare.

Un alt avantaj semnificativ il reprezinta posibilitatea de a capta informatiile in timp real si care ajuta la prevenirea problemelor sau rezolvarea acestora intr-un timp scurt.

De asemenea, trasabilitatea favorizeaza productivitatea si eficienta operatiilor, deoarece reduce pierderea de materii prime.

trasabilitate deseuri

3. Indicatii pentru trasabilitate

In cadrul trasabilitatii, entitatile comerciale implicate in proces trebuie sa respecte o serie de indicatii care au rolul de a asigura un proces fluent si eficient. In acelasi timp, unele dintre acestea au un rol legislativ, nu doar de recomandare, ceea ce inseamna ca exista pasi care trebuie respectati in mod obligatoriu de catre toti cei implicati.

Trasabilitatea se desfasoara dupa norme legislative specifice, unele adoptate la nivel European, altele care se aplica in functie de stat. Astfel, nerespectarea acestora poate duce la sanctiuni grave de ordin financiar sau chiar penal.

3.1 Indicatii pentru producatori si importatori referitoare la trasabilitate

Producatorii si importatorii sunt entitatile principale implicate in procesul comercial, inainte ca un bun sa ajunga la consumator.

De aceea, atat producatorii, cat si importatorii, au obligatia de a indica urmatoarele informatii:

–        Denumirea proprie;

–        Denumirea comerciala sau marca inregistrata;

–        Adresa de contact.

Aceste informatii trebuie sa apara fie pe produs in sine, fie pe ambalajul acestuia.

In cazul producatorului, acesta este obligat sa respecte aceste indicatii, chiar daca este localizat in acelasi spatiu comercial ca importatorul sau nu. Prin urmare, un producator cu sediul in Uniunea Europeana este obligat sa mentioneze adresa la care activeaza, indiferent daca furnizeaza bunuri pentru o entitate care le importa in interiorul sau in exteriorul UE.

In schimb, importatorul trebuie sa mentioneze cate o adresa pentru fiecare zona in care activeaza. In primul rand, trebuie mentionata adresa la care are sediul si, in al doilea rand, adresele la are activeaza in alte spatii comerciale, in afara de cel in care se afla sediul.

3.2 Identificarea produsului prin trasabilitate

Toate entitatile economice implicate in comercializarea bunurilor sunt obligate sa pastreze evidenta tuturor entitatilor comerciale cu care au colaborat prin achizitie sau furnizare de bunuri. Aceasta trebuie pastrata timp de 10 ani prin documente justificative.

Chiar daca nu exista o lege care sa descrie modalitatea prin care se tine aceasta evidenta, exista autoritati reglementate sa faca anumite controale, in cadrul carora pot fi solicitate documentele ce dovedesc achizitia sau furnizarea de produse de la, respectiv, catre alte entitati comerciale.

trasabilitate

Concluzie

Trasabilitatea a aparut ca o metoda de a asigura un plus de siguranta pentru consumatorul final, dar si pentru a eficientiza un proces comercial sau contabil. Astfel, este mult mai usor de determinat provenienta unui bun, procesul de fabricare, precum si traseul pe care acesta l-a avut inainte de a fi achizitionat de un cumparator in interes propriu.

trasabilitatea produselor alimentare

Surse foto: envato.com